Abstract拙訳: THE BIOPHILIA HYPOTHESIS AND LIFE IN THE 21st CENTURY: INCREASING MENTAL HEALTH OR INCREASING PATHOLOGY?

ELEONORA GULLONE

バイオフィリア仮説と21世紀の生命:メンタルヘルスor病症の増大?

Wilsonのバイオフィリア仮説(ヒトは生物への愛着を持つ、というもの)では、「進化の過程として、人類は生命と生命的なプロセスにフォーカスする先天的な傾向をもつ」という主張が含まれる。いくつかの文献により、この主張がサポートされる。ある分野では自然特性や自然環境にさらされることによる心理的安寧の増大のデモンストレーション研究が行われ、自然との先天的な親和性に関する上記の理論をサポートするものとなっている。また、進化的重要な刺激にたいする恐怖反応の強さや伝播、潜在的に危険な人的刺激に対する反応のなさもこの理論をサポートする。戦後の急速な変化や進化プロセスによって説明されうる現代の生存危機の刺激に対する反応として均等な強さや伝播についての生存の感情は進化に失敗した。(我々の進化の歴史とは対照的な)西洋の工業化文化で規定される現代の生活において、我々はヒトの心理状況にとってかなり正反対の成果は始まっていることを目撃しているのかもしれない。

原文(「Journal of Happiness Studies」Vol.1)
ELEONORA GULLONE

THE BIOPHILIA HYPOTHESIS AND LIFE IN THE 21st CENTURY: INCREASING MENTAL HEALTH OR INCREASING PATHOLOGY?

ABSTRACT. Wilson's biophilia hypothesis includes the claim that, as a consequence of evolution, humans have an "innate tendency to focus on life and lifelike processes." A review of various literatures converges to support this central claim. One area of support for our innate affiliation with nature comes from research demonstrating increased psychological well-being upon exposure to natural features and environments. Support also comes from the strength and prevalence of phobic responses to stimuli of evolutionary significance and near absence of such responses to potentially dangerous human-made stimuli. That survival emotions of equivalent intensity and prevalence have failed to develop in response to modern life-threatening stimuli can be explained by the extremely rapid process of change and progress that has occurred post World War II and continues at an ever increasingly rapid pace. Given that our modern ways of living, as prescribed by Western industrialised culture, stand in stark contrast to our evolutionary history, it is proposed that we may currently be witnessing the beginnings of significant adverse outcomes for the human psyche.

KEY WORDS: mental health, psychopathology, evolutionary, biophilia, natural environment.